bm1 bm2 bm3 bm4 bm6 bm7 bm8 bm9

Moc tańca

2012-03-13,

Kategoria : Aktualno┼Ťci

Czym jest taniec? Na to pytanie mo┼╝na udzieli─ç bardzo r├│┼╝norodnych odpowiedzi. Taniec jest aktywno┼Ťci─ů ruchow─ů, dyscyplin─ů sportu, przejawem kultury i sztuki, form─ů rozrywki, zabaw─ů. Jakkolwiek by┼Ťmy okre┼Ťlili taniec, jedno jest pewne - porusza nasze emocje.

 

Taniec przez wieki zmienia┼é swoj─ů rol─Ö, kszta┼étowa┼é si─Ö wraz z przemianami spo┼éeczno ÔÇô kulturalnymi. By┼é elementem obrz─Öd├│w, obyczaj├│w, magicznych oraz religijnych rytua┼é├│w. Dzisiaj jest form─ů rozrywki lub aktywno┼Ťci fizycznej.

 

Przyjemna lekko┼Ť─ç ┼╝ycia

Fenomenem ta┼äca jest to, ┼╝e ┼é─ůczy przyjemne z po┼╝ytecznym. Poprzez taniec mo┼╝na ukszta┼étowa─ç pi─Ökn─ů figur─Ö jednocze┼Ťnie doskonale wp┼éywa na nasze samopoczucie. Jest niezawodnym sposobem na zachowanie m┼éodo┼Ťci, witalno┼Ťci i zdrowia. Taniec zwi─Öksza odporno┼Ť─ç organizmu, dotlenia go, uaktywnia naturalny system obronny, co skutkuje op├│┼║nieniem procesu starzenia. Ponadto poprawia koordynacj─Ö ruchow─ů, pomaga schudn─ů─ç, wzmocni─ç mi─Ö┼Ťnie i wymodelowa─ç sylwetk─Ö, a tak┼╝e pobudza prac─Ö serca i relaksacyjnie wp┼éywa na organizm. Gdy ta┼äczymy nic si─Ö nie liczy, wszystkie problemy zostaj─ů za drzwiami, wszystkie frustracje i napi─Öcia znikaj─ů, pozostaje rado┼Ť─ç i rozlu┼║nienie. Jest sposobem na radzenie sobie z negatywnymi emocjami pe┼éni, wi─Öc rol─Ö psychoterapeutyczn─ů.

 

Jak pisa┼é Maurice Bejart, ÔÇ×taniec, jest jedn─ů z┬árzadkich dziedzin dzia┼éalno┼Ťci ludzkiej, gdzie, cz┼éowiek jest zaanga┼╝owany ca┼ékowicie: (jego cia┼éo, dusza i┬áumys┼é). Staje si─Ö on medytacj─ů, ┼Ťrodkiem poznania wewn─Ötrznego i zewn─Ötrznego r├│wnocze┼ŤnieÔÇŁ. Jest, wi─Öc specyficznym rodzajem gimnastyki, kszta┼étuje, bowiem cia┼éo ludzkie w r├│wnowadze z psychik─ů.

 

Warto doda─ç r├│wnie┼╝, ┼╝e osoby ta┼äcz─ůce nabywaj─ů wi─Ökszej ochoty do dzia┼éania w ┼╝yciu, ch─Ötniej przezwyci─Ö┼╝aj─ů przeszkody. Ponadto staj─ů si─Ö bardziej wra┼╝liwe na muzyk─Ö i sztuk─Ö, bardziej wyczulone na pi─Ökno, bardziej tw├│rcze.

 

 

Naucz się tańczyć, nauczysz się żyć

Taniec bardzo pomaga w procesie wychowawczym dziecka. Zaspakaja jego ogromn─ů potrzeb─Ö ruchu i zabawy. Ma tak┼╝e wp┼éyw na kszta┼étowanie osobowo┼Ť─ç dziecka, jego rozw├│j psychofizyczny oraz postaw─Ö. Proste plecy, ┼Ťci─ůgni─Öte ┼éopatki, podniesiona g┼éowa ÔÇô to postawa, jakiej dziecko uczy si─Ö ta┼äcz─ůc i jaka wchodzi mu w nawyk. Taniec poprawia motoryczno┼Ť─ç i sprawno┼Ť─ç fizyczn─ů, kszta┼étuj─Ö orientacj─Ö przestrzenn─ů. Ruchom dziecka nadaje spr─Ö┼╝ysto┼Ť─ç, gi─Ötko┼Ť─ç, lekko┼Ť─ç i p┼éynno┼Ť─ç. Poprzez nauk─Ö figur tanecznych kszta┼étuje si─Ö wytrzyma┼éo┼Ť─ç, r├│wnowaga i zwinno┼Ť─ç, powtarzanie sekwencji i krok├│w wzmacnia pami─Ö─ç ruchow─ů m┼éodego cz┼éowieka. Konieczno┼Ť─ç zapami─Ötania r├│┼╝nych zmian w ta┼äcu zmusza dziecko do uwagi i szybkiej orientacji.

 

Poprzez kszta┼étowanie cia┼éa taniec kszta┼étuje r├│wnie┼╝ ducha i umys┼é. Ruch taneczny, dzi─Öki swej swobodzie, naturalno┼Ťci, ekspresji ma wi─Ökszy wp┼éyw na psychik─Ö m┼éodego cz┼éowieka ani┼╝eli zwyk┼ée ─çwiczenia cielesne. Udowodniono, ┼╝e taniec stymuluje rozw├│j kom├│rek m├│zgowych, wp┼éywa na sprawniejsze my┼Ťlenie. Ta┼äcz─ůce dzieci z regu┼éy lepiej si─Ö ucz─ů, ┼éatwiej zapami─Ötuj─ů oraz lepiej znosz─ů stres. Taniec pobudza tak┼╝e inwencj─Ö tw├│rcz─ů, uczy kreatywno┼Ťci, estetyki, wyzwala artyzm. Jest obrazem stanu duchowego tancerza, oraz sposobem na przedstawienie emocji. Uprawianie ta┼äca, kszta┼étuje ┼╝ycie uczuciowe, jednocze┼Ťnie pozwala upora─ç si─Ö z emocjami. Taniec niesie ze sob─ů rado┼Ť─ç, kt├│ra ma niebagatelne znaczenie w procesie wychowania dziecka.┬á┬á

 

Taniec otwiera niezliczone ┼║r├│d┼éa doskonalenia charakteru i przygotowuje do ┼╝ycia praktycznego, a w szczeg├│lno┼Ťci do walki z trudno┼Ťciami, jakie wi─ů┼╝─ů si─Ö z wkraczaniem w doros┼ée ┼╝ycie. Niesie on, bowiem pierwiastek odpowiedzialno┼Ťci i zdyscyplinowania. Wymaga zaparcia, systematycznych ─çwicze┼ä, kt├│re niejednokrotnie wi─ů┼╝─ů si─Ö z b├│lem fizycznym, przezwyci─Ö┼╝aniem samego siebie. W ten spos├│b kszta┼étuje si─Ö odwaga, zdecydowanie, samodzielno┼Ť─ç - cechy, kt├│re w doros┼éym ┼╝yciu mog─ů zawa┼╝y─ç na jego jako┼Ťci.

 

Poprzez taniec dzieci u┼Ťwiadamiaj─ů sobie istnienie przestrzeni, w kt├│rej s─ů obecni, ucz─ů si─Ö t─Ö przestrze┼ä dzieli─ç z innymi. W ta┼äcu wyst─Öpuj─ů cz─Öste, spontaniczne zmiany partner├│w, co pozwala ÔÇ×odkrywa─çÔÇŁ ci─ůgle nowe osoby w bliskim kontakcie. W ten spos├│b kszta┼étuje si─Ö empatia, szacunek do innych, a tak┼╝e zacie┼Ťniaj─ů si─Ö wi─Özy z grup─ů. Zabawy i ta┼äce rozwijaj─ů w dzieciach potrzeb─Ö wsp├│lnego dzia┼éania, ucz─ů porozumiewania si─Ö z r├│wie┼Ťnikami i poczucia wsp├│lnoty.

 

Zaj─Öcia taneczne pomagaj─ů pokonywa─ç wewn─Ötrzne opory dziecka oraz nie┼Ťmia┼éo┼Ť─ç. O┼╝ywienie i zainteresowanie, jakie przejawia grupa podczas zaj─Ö─ç udziela si─Ö dzieciom mniej odwa┼╝nym i u┼éatwia im prze┼éamanie si─Ö. Skutkuje to r├│wnie┼╝ wzmocnieniu poczucia w┼éasnej warto┼Ťci i wiary w siebie.

 

Taniec rozwija tak┼╝e indywidualne zdolno┼Ťci. Podczas zaj─Ö─ç dzieci ch─Ötnie podejmuj─ů inicjatyw─Ö, s─ů aktywne i samodzielne. Taniec to r├│wnie┼╝ kszta┼étowanie umiej─Ötno┼Ťci podejmowania w┼éa┼Ťciwych nawyk├│w higienicznych oraz odpowiednich zachowa┼ä. Ju┼╝ Luther pisa┼é: "Ta┼äce s─ů po to, aby ludzie uczyli si─Ö uprzejmo┼Ťci w towarzyskim obcowaniu, aby ch┼éopcy i dziewcz─Öta mieli okazj─Ö do zawierania znajomo┼Ťci". Taniec to najprostszy spos├│b zawierania znajomo┼Ťci i relacji towarzyskich. Jest tak┼╝e stylem bycia, sposobem zachowania si─Ö. Ta┼äcz─ůce dzieci ucz─ů si─Ö zasad grzeczno┼Ťciowych - savoir vivre, tego, ┼╝e nie wypada trzyma─ç r─ůk w kieszeniach ani ┼╝u─ç gumy, jak grzecznie poprosi─ç partnerk─Ö do ta┼äca oraz jej podzi─Ökowa─ç. S─ů to umiej─Ötno┼Ťci cenione w towarzystwie.

 

Reasumuj─ůc, mo┼╝na stwierdzi─ç, ┼╝e moc ta┼äca jest ogromna i wielowymiarowa. Rozwija cz┼éowieka na ka┼╝dej p┼éaszczy┼║nie ÔÇô jego cia┼éo, umys┼é, ducha, osobowo┼Ť─ç. Jednocze┼Ťnie taniec to kreacja, sztuka, estetyka oraz najbardziej tw├│rcza dyscyplina aktywno┼Ťci fizycznej. Nic, zatem dziwnego, ┼╝e nawet wielcy filozofowie jak Fryderyk Nietzsche doceniali taniec, twierdz─ůc ÔÇ×Uwierzy┼ébym tylko w takiego boga, kt├│ry potrafi ta┼äczy─çÔÇŁ.

 

Opracowano na podstawie:

1.       I. Jawor, Taniec towarzyski jako element kultury i obyczaju w wychowaniu młodzieży, "Kultura Fizyczna", 1986/5 i 6.

2.       M. Wieczysty, Tańczyć może każdy, PWN, Kraków 1974.

3.       K .Nowakowska, Rytm Muzyka Taniec w wychowaniu fizycznym, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1999.

4.       U. Kierczak, T. Glos, Program wychowania fizycznego dla czterech etapów edukacyjnych, Wydawnictwa Szkolne Pedagogiczne,     Warszawa 2002.

5.       A. Poznańska, Rola muzyki w nauczaniu ruchu w szkolnych programach wychowania fizycznego,  "Lider" 1993 nr 10.


Drukuj